SEO teksten schrijven met de tijd mee

Je hebt een website en je weet dat SEO belangrijk is. Je wilt namelijk hoog in Google ranken en daar niet steeds voor hoeven te betalen. Hiervoor heb je goede on-site SEO en goede off-site SEO nodig.
Het kan verleidelijk zijn om de SEO teksten te laten schrijven door een derde partij. Het bespaart tijd op de korte termijn.
Maar vroeg of laat wil je toch zelf aan de slag met de SEO teksten van jouw website. Hier leer wat nu goed werkt, als het om een SEO tekst gaat.

Begin met een analyse van de zoekwoorden. Je kunt dat handmatig doen, of je kunt hiervoor software gebruiken. Wij gebruiken hiervoor Semrush, omdat we deze beter vinden dan de Search Console. Als je niet weet welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken, analyseer dan de concurrentie.

Hier een voorbeeld van een zoekwoorden analyse van een SEO teskten bureau zodat je een beeld hebt.

Zoekwoorden Analyse - SEO Software

Zoals je ziet staan zij op positie nummer 1 van de organische zoekresultaten van Google bij een aantal keywords. CPC staat voor ‘cost per click’, en is niet (heel) relevant voor SEO nu. En de Traffic % geeft aan wat het aandeel van deze nummer 1 positie is. Op ‘SEO verbeteren’ krijgen zij dus een maandelijkse traffic van 17 website bezoekers binnen (10% van 170).

Bovendien kun je zien, in de complete lijst keywords, dat er 839 keywords zijn waarop de website-pagina’s in google ’s resultaten voorkomen. Daarom is deze lijst voor ons relevant.

Header tags en meta titel

Je wilt jouw SEO teksten schrijven met een aantal van de keywords uit die lijst in de hoofdrol. Dit doe je door header tags te gebruiken. Dit zijn de titels en tussenkopjes van jouw tekst.

H1 is de titel, gebruik hiervoor een keyword die veel traffic en veel traffic% heeft en weinig concurrentie. Ik heb hiervoor ‘SEO teksten’ gebruikt, vanwege de lage concurrentie en hoge traffic% voor nummer 1. Het wordt 590 keer per maand gezocht.
H2 is de tussenkop voor een volgend onderwerp van jouw tekst. Ik heb hiervoor meta titel gebruikt, vanwege dezelfde redenen als de H1-tag. Ook wordt het 320 keer per maand gezocht.

H3 is de volgende tussenkop. Ik zál hiervoor ‘seo relevant’ gebruiken. Deze wordt 90 keer per maand gezocht.

Zo kun je doorgaan naar H4, H5 en H6. Deze gebruik ik nog niet, maar zal in de toekomst handig worden om te gebruiken.

Nu vertel ik over de paragraaf waarin ik H2 instel op meta titel, Zie hier gelijk een voorbeeld:

Meta Description - SEO Tag - Internetmarketing bureau

De meta titel geeft aan wat de pagina is. Hier is het ‘home’. De meta omschrijving is de tekst die staat na de datum. Beide krijgen ‘meta’ als naam, omdat het in de code van de site ook staat, iets als: <https://mobile.twitter.com/media_dmp/>

Teksten SEO relevant maken

Google beoordeelt de relevantie van de SEO tekst op een aantal vorm elementen. De inhoud is belangrijk om daadwerkelijk lezers te interesseren, maar dit kan Google (nog) niet goed beoordelen.
De eerste is het aantal woorden. Te weinig of te veel woorden is allebei niet goed, maar het goed allemaal om statistische data die jouw tekst doorgeeft.
Als je volgende punten aanhoudt is jouw SEO tekst relevant gemaakt:

  • 700-1200 woorden, zodat er genoeg relevante data is voor Google om verhoudingen tussen behandelde onderwerpen te zien.
  • Niet meer dan 2% van de headertags in de volledige tekst. Exact telt voor 1, en verdeelt over een zin telt voor ½.
  • In de tekst onder de tussenkopjes H2 en H3, moet je het ook nog over H1 hebben. Omdat dit data doorgeeft aan Google, die bevestigen dat de content inderdaad een grote nadruk legt op H1.
  • In de tekst onder de tussenkopjes H3, moet je het ook nog over H2 hebben. Omdat dit data doorgeeft aan Google, die bevestigen dat de content inderdaad een nadruk legt op H2.
  • Een piramide verhouding van alle headertags in hoeveelheid en % totaal. In mijn tekst zijn deze als volgt:
  1. SEO teksten: 3 (in H1 en tekst); 2 (in H2 en tekst); 1 (in H3 en tekst). % totaal 6/800 x100%= 075%.
  2. Meta titel: 4 (in H2 en tekst); 1 (in H3 en tekst). Totaal%= 0,625%.
  3. SEO relevant: 1 (in H2 en tekst). 2 (in H3 en tekst). Totaal%=0,375%.

Dus de verhoudingen voor Google zijn:

SEO zoekwoorden ratio - pyramid chart

6;5;3 en 0,75%;0,625%;0,375%.

Voor de rest zijn wat technische aspecten ook van belang, maar deze zal ik in een volgend artikel toelichten.

Met DMP Media help ik andere bedrijven met het opbouwen van hun SEO: op een manier dat relevant is voor nu. Terwijl ik andere bedrijven help, zal ik in de tussentijd ook de SEO van mijn eigen website opbouwen in de tijd die overhoud. Ik zal elke week een artikel schrijven met een volgende stap die ik ook heb toegepast op dmpmedia.nl, zodat er op lange termijn een handleiding ontstaat.

  • Tags: Google ranken, h1, h2, h3, header tags, keywords, meta omschrijving, meta titel, off-site SEO, on-site SEO, Search Console, SEO, SEO handleiding, SEO nieuwe website, SEO opbouwen, SEO tekst, SEO teksten, seo teksten schrijven, SEO verbeteren, zoekwoorden analyse
SEO teksten schrijven met de tijd mee
Scroll to top