On-site SEO optimalisatie met de tijd mee

Jouw website heeft al aardig wat content over jouw vakgebied. Het liefst geschreven volgens de meest actuele SEO content elementen. Zo niet, check dan even mijn blog van vorige week. Daar vertel ik in detail alles wat je moet weten over SEO teksten schrijven. Dit is een belangrijk eerste onderdeel van on-site SEO optimalisatie. Content die op echte mensen gericht is en ervoor zorgt dat jouw klanten terugkomen. De beste manier van veilige SEO.

Het tweede onderdeel van de on-site SEO optimalisatie heeft te maken met interne links, meta tags en alt tekst. Deze onderdelen zal ik in dit blog behandelen.

De meest recente update van Google richt zich op de website snelheid en gebruikersgemak van je site. Uit mijn bronnen (binnen Google) zal bovendien heel waarschijnlijk ook een toekomstige update van hun algoritme gericht zijn op gebruikersgemak van je website. Dit geldt voor zowel de mobiele versie als de desktop versie van jouw website. Dit onderscheid wordt door vrijwel alle SEO software gemaakt, omdat Google dit zelf ook doet.

De google tool voor deze SEO optimalisatie heet PageSpeed Insights.
Daar vul je de URL in van jouw website, en krijg je een score van 0 tot 100.

Ik heb het gedaan voor dmpmedia.nl. Dit is de score voor onze website op dit moment:

PageSpeed Insights - SEO page speed tool - DMP Media 09-2020

Zoals je ziet heeft de desktop versie van dmpmedia.nl een score van 74 op het moment dat ik deze blog schrijf. Op dit moment een prima scoren om mee te werken. De pagina laadt snel genoeg, en we hebben eerst genoeg terrein te winnen met andere SEO optimaliserende factoren.

Technische on site SEO strategie

De makkelijkste en effectiefste manier om nu terrein te winnen op SEO, is door meta tags en Google Snippet optimalisatie. Dit zal ik later verder toelichten. Nu verder met de SEO optimalisatie strategie.

Allereerst checken we hoeveel pagina’s van dmpmedia op dit moment in de zoekresultaten verschijnen. Dit doen we door ‘site: URL’ in Google in te typen.

Bedrijf in Google vinden - Pagina's website in Google - DMP Media voorbeeld

Zoals je ziet zijn er 50 resultaten, en dus 50 pagina’s die door Google worden laten zien. De meta tag is de tekst die achter dmpmedia.nl staat. De meta beschrijving is de tekst die onder de URL staat. De Google Snippet is de gehele beschrijving hoe Google de pagina laat zien. 

De Snippet van de homepagina is goed. 
Internet marketingbureau is onze (money) focuskeyword hier. Daarnaast staat een duidelijke tekst in de meta omschrijving.
De Snippet van de andere pagina’s is slecht tot dramatisch. Bij de About pagina staat zelfs nog latijnse tekst in de meta omschrijving.

Voor onze SEO strategie gaan we deze Snippets optimaliseren. Dit doen we in de werkomgeving van onze website.
Zo ziet het eruit op onze werkomgeving van WordPress met behulp van de plug-in Yoast.

Google snippet - meta omschrijving bewerken - voorbeeld DMP Media

De meta-omschrijving vullen we in, en we zetten de focus keyword ‘SEO bedrijf’ als eerste:

Google Snippet - meta omschrijving bewerken - DMP Media

Nu de meta-omschrijving duidelijk is, en het keyword SEO bedrijf erin voorkomt, gaan we hem updaten. Ik zal de snippets voor de 50 pagina’s voor onze SEO strategie aanpassen. Maak een lijst van keywords die je wilt pakken. Bijvoorbeeld voor mij: ‘’SEO bedrijf Rotterdam, SEO bedrijf Amsterdam, SEO bedrijf Den Haag’’, en vul deze toe aan de snippets.

SEO van website verbeteren

De Snippets en de meta omschrijvingen zijn allemaal verbeterd. Het updaten van de Google Snippets duurt, afhankelijk van jouw site, 24 uur tot 2 weken. Des te belangrijker jouw website is voor Google, des te sneller de Snippets worden ververst. Nu gaan we de SEO van de website verbeteren.

We gaan tags toevoegen aan mijn vorige blogpost. Deze voegen we onderaan de blog toe, net zoals we dat in deze gaan doen. Hierdoor kan Google snel de mogelijke relevantie van jouw post beoordelen. Zorg ervoor dat deze tags ook relevant zijn. Zie hieronder hoe dat eruitziet. Zoals je ziet zijn de tags opgesomd met een komma.

Tags - Blog tags voorbeeld

Een andere simpele manier om de SEO van een website te verbeteren is door alt teksten toe te voegen aan alle afbeeldingen. 

Een alt tekst is de meta omschrijving van een afbeelding. Google laat afbeeldingen zien aan de hand van deze alt tekst. Je kunt de alt tekst het beste beginnen met een focus keyword, die ook relevant is voor de afbeelding. Daarna een keyword die de functie van de afbeelding het beste omschrijft. En vervolgens een detail keyword die op jouw website berust voor ultieme SEO optimalisatie.

Voor een voorbeeld, zie afbeelding hiernaast.

De money keyword is ‘Zoekwoorden Analyse’. Daarna volgt de keyword die de functie omschrijft: ‘Software SEO voorbeeld’. En ten slotte de detail keyword die op de website berust: ‘Blog SEO teksten schrijven’. 

De alt tekst wordt dus:
Zoekwoorden Analyse – Software SEO voorbeeld – Blog SEO teksten schrijven.
Deze alt tekst heeft te maken met de content op de site. Mensen kunnen deze afbeelding vinden als ze zoeken op: zoekwoorden, zoekwoorden analyse, software SEO, SEO teksten schrijven, SEO voorbeeld, SEO strategie etc.
Dit doe je voor elk van je afbeeldingen. Als je niet weet welke zoekwoorden je moet gebruiken, check dan mijn eerste blog.

Alt tekst - DMP Media voorbeeld
  • Tags: on-site SEO, SEO, SEO nieuwe website, SEO opbouwen, SEO optimalisatie, SEO verbeteren
On-site SEO optimalisatie met de tijd mee
Scroll to top